Inpakken voor een scoutsweekend: handige tips

Joepie, bijna groepsweekend!

Binnenkort trekken we er met z’n allen op uit voor het jaarlijkse groepsweekend. Alle takken gaan samen naar De Warande, in Kortrijk, voor een weekend vol scoutsplezier. Voor sommigen is het intussen al een gewoonte om een zak te maken voor scoutsweekend, voor anderen is het nog nieuw. We geven graag enkele tips mee die het makkelijker kunnen maken.

1. Pakketjes maken per dag

Voor de kindjes uit de jongste takken maken de ouders vaak pakketjes met kleren per dag. Dat lijkt heel handig, maar is voor sommige kindjes net moeilijker. Als de weersomstandigheden veranderen of we spelen bijvoorbeeld de hele dag binnen, zijn de kleren misschien niet meer de beste optie. Omdat de ouders net die kleren hadden uitgekozen voor die dag willen de kindjes dit per sé aandoen, wat voor ongemak zorgt. Het is zo dat de leiding bij de kleintjes 's morgens altijd een richtlijn geeft over welke kleren ze moeten aandoen. Denk: "goeiemorgen zeehondjes, vandaag gaan we in het bos spelen dus doe maar allemaal jullie warmste trui aan en dikke kousen." Wat wel kan en handig is, is het ondergoed per dag in een pakketje steken.

PS: naamtekenen is not a crime :-).

2. Samen de zak maken

Voor heel wat kindjes maakt de mama of papa de zak. Supergoed, want anders zouden ze waarschijnlijk heel wat dingen vergeten. Het is handig om als de valies gemaakt is, of als alles klaar ligt om er in gestoken te worden, even samen te overlopen. Op die manier weten ze wat, waar in de zak zit (ongeveer), dit zorgt voor rust als ze hun kleren moeten aandoen.

3. Dikke sokken

Het is tijdens ons groepsweekend meestal erg koud, we hebben al enkele jaren sneeuw gehad zelfs (hoe leuk is dat?!). We zijn echte scoutsers en laten ons niet afschrikken door de kou, er wordt dus sowieso buiten gespeeld. Voorzie daarom zeker warme sokken voor je zoon/dochter. Vooral in rubberlaarzen (katsjoebotten) koelen de voetjes nogal snel af en zijn dikke kousen erg welkom.

4. Thermisch onderlijf

Om even op de kou verder te gaan, een thermisch onderlijf is een absolute aanrader. Dit is niet alleen op groepsweekend handig, ook op activiteiten door het jaar kan dit een lekker warm verschil maken. Niet alleen voor de jongste takken, maar bijvoorbeeld voor zeeverkenners tijdens winteronderhoud in de loods is dit ook echt de max! Eindeloos speelplezier gegarandeerd.

Je kan goedkope thermische onderlijfjes kopen in Decathlon :-).

5. Foto’s & briefjes van het gezin

Dit is een moeilijke en komt soms wat cru over maar we hebben de beste bedoelingen. Voor heel wat kindjes zorgen foto’s en briefjes van het thuisfront ervoor dat er meer heimwee is. Het groepsweekend is voor de jongsten een goeie ‘test’ voor het kamp. De leiding is zich er van bewust dat dit voor veel zeehondjes de eerste keer is dat ze twee nachten na elkaar weg van thuis zijn dus staan ook klaar om kindjes met heimwee op te vangen. De heimwee op weekend valt trouwens meestal heel goed mee, door een hele dag te spelen en buiten te zijn vliegt de tijd echt voorbij.

6. Welk soort zak geef ik best mee?

Voor zeehondjes, eerste- en tweedejaars welpen is een valiesje het handigst. Zij moeten dit niet zelf dragen vanaf het station. Zorg je wel voor een naamplakkaatje aan de valies? Sommige kindjes zijn verward en weten tussen al die verschillende valiezen niet meer welke die van hen is.

Voor derdejaars welpen, scheepsmakkers en zeeverkenners is een trekzak het makkelijkst. Ze kunnen dit makkelijk zelf dragen, voor scheepsmakkers kan het een goeie test zijn om hun trekzak die ze moeten hebben voor het zomerkamp al een eerste keer te gebruiken.

7. Uniform niet vergeten

Heel vanzelfsprekend: vergeet je uniform niet in te pakken! Een extra genaamtekende das is een goed idee (vooral voor zeeverkenners ;-) ).

Zo, hopelijk hebben we jullie met deze tips een beetje kunnen helpen met het maken van de groepsweekendvalies. Wij hebben er alvast enorm veel zin in!
Geschreven door Lies Grootaerdt